lørdag 27. september 2008

Sesongen, Over?



Ja, mange har kanskje pakket bort sakene for i år, det hadde jeg også gjort, hvis jeg hadde vært en rein tørrfluefisker! Men, nå har det seg jo sånn at det er jeg jo ikke, og hvorfor det? Forlenge sesongen vettu... Det starter med sjøørret i oslofjorden og i sverige i februar, så blir det gjeddejakt for alle penga i april/mai. I juni starter tørrfluefisket etter ørret, og dette varer helt fram til fisket stenger rundt 15 september, men med flere turer etter havabbor i aug og sep. Så begynner gjedda å røre på seg igjen i slutten av september/begynnelsen av oktober. Fisker etter den ut oktober. SÅ kommer pausen! Men, må ærlig innrømme at det blir noen turer i sjøen i "pause" perioden også. Torsk kan være kult, og SØ er heller ikke umulig å få på denne tiden, men, det er jo en "pause" periode, så det blir mer med film og sofaen ( er jo så jævlig kaldt! ).

Snart gyter ørreten, håper den lager mange barn uansett hvor den er, og at vinteren blir mild og fin!
Til dere som ikke har pakket bort stengene helt enda: I går var jeg en tur i minnestryket på kvelden, det resulterte i 3 ørreter! Ikke store, men de var vel alle rundt 3-4hg og i perfekt kondisjon! Trodde jeg fisket på harr, men ante ugler i mosen når "harren" plutselig begynte å kreve noen ekstra meter av lina mi. Ørreten sto å plukka mini-mygg (str.22), og jeg fikk ikke de største! (måtte kaste så jækla langt, lure fisker).
Konklusjonen er: Det er fortsatt mulig! MEN, for å være så etisk korrekte som mulig-> Fisk
harr, ikke ørret... :)

Ingen kommentarer: